1 juli 2014

Hur vill du ha din träning?

Senaste tiden har varit väldigt styrd av uppsatta mål kopplat till diet och tävling. Nu är en period där det är avsaknad av mål vilket både är skönt och lite knepigt. Innan hade jag en tydlig plan hela tiden när jag skulle till gymmet samt upplägget på dagen kopplat till kost. Det finns något gött med att leva under ordnade former kan jag tycka i efterhand. 


Nu har jag inte satt någon tydlig plan utan tränar mycket på känsla. Tror för egen del att jag föredrar att ha lite mer riktlinjer. Jag håller absolut med om att resan är viktigare än målet många gånger men tror själv på att ha mål att sikta mot för egen del. Detta ger mig en motivation att kämpa vidare när det kan vara lite småsegt och man står och väljer mellan grillchips eller ett gympass på kvällen.

Just denna liknelse har jag diskuterat med andra om och fått igenkänning. Man ställer sig frågan om man skall gymma eller köra all-in på "myskväll", vilket innebär rejäl hetsätning av inköpta godsaker.

Anyway, när det kommer till kosten så har jag, lite sent, upptäckt en favorit. Då man inte är kung på att fixa matlådor så är alternativet att käka ute. Vanligtvis så är det svårt att hitta bra käk som man faktiskt vet innehåller bra råvaror. Ica har ju små fina salladsbarer som på utvalda ställen erbjuder bra kyckling. Min närbutik erbjuder just detta. Billigt bra allternativ om man jämför med att sätta sig på restaurang. 

Som vanligt när jag får upp ögonen för något så kör jag ganska hårt på just detta. Så salladsbaren har jag hängt i nu nästan varje dag :) får se när jag lugnar ner mig.

Då jag äter på ganska mycket nu så känner jag att energin verkligen finns där, så träningen har blivit hårdare och intensivare som ett resultat av detta. Har även lagt in mer pass där jag får upp pulsen lite. Är ju inte konstigt att gruppass är så populära, det är ju en skön känsla att få köra skiten ur sig och sitta i stretchhörnan och torka svett samtidigt som endorfinerna rinner igenom kroppen.

Jag har pratat tidigare om att prioritera vissa muskelgrupper och just nu experimenterar jag med triceps. Tränar detta så ofta jag kan och försöker känna av läget. Igår hoppade jag triceps och bestämde mig för att lägga upp ett rejält armpass idag istället. Får se om det ger resultat helt enkelt. 

Att förändra sin träning och prioritera om sker hela tiden. Man kör ett visst upplägg sedan kastar man om. Detta ger mig iallafall ny inspiration. 

Såg ett bra inägg av axon: Måsten - finns de egentligen. Han pratar om att träningen blir ett krav - ett måste - vilket leder till att man tappar intresset. Även jag som pratat om att ha hyffsade riktlinjer så får det ju inte ta över det spontana och glädjen i träningen. Fördelen med just gymträning är ju friheten att lägga upp träningen precis så som du vill ha den.
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar